A Színek érzelmeket váltanak ki belőlünk és minden színhez más és más, érzelmeket társítunk.
A Piros színhez a szenvedélyt, a szerelmet, veszélyt társítjuk
A kék színhez a megbízhatóságot, a nyugalmat, komolyságot társítjuk.
A színek mindig, mindenhol hatnak ránk. A színek fokozhatnak, vagy akár csillapíthatnak is érzéseket, mint éhség, vágy, feszültség, nyugalom. A színek oly mértékben befolyásolják érzelmeinket, hangulatunkat, hogy gyógyításra,kedélyállapot-javítására is használják őket.
Három féle szín csoport van.
Vannak a meleg színek a vörös, barna, rózsaszín narancssárga, citromsárga, lila…
vannak a hideg szinek kék, zöld, cián, sötétlila..
és a semleges színek amihez eltérő érzelmeket társíthatunk ezek pedig a fehér, szürke és a fekete.
Összkép szempontjából nagyon fontos tényező: a kontraszt. A színeket úgy érdemes összeválogatni, hogy erős kontrasztot hozzanak létre, azaz a domináns színek a hideg ill. meleg színek közül válasszuk ki.
Színek érzelmi hatásai.
FEHÉR – egyszerű, tiszta, érintetlen
FEKETE – súlyos, nehéz, sötét, titkos, elegáns, drága, halál
PIROS – szerelem, szenvedély, veszély, figyelmeztetés,
izgalom, az élelmiszer, impulzus, akció, kaland
KÉK – megbízhatóság, siker, komolyság, nyugalom, erő, szakszerűség, hatalom
SÁRGA – a kíváncsiság, játékosság, vidámság, szórakozás, irigység
LILA – igazságosság, luxus, fantázia, álmok,
kétértelműség, bizonytalanság, öregség, vagyon
ZÖLD – pénz, a természet, állatok, egészségügy,
gyógyítás, élet, harmónia, frisseség
RÓZSASZÍN – lágyság, édesség, ártatlanság, fiatalság, gyengédség
NARANCS – erő, energia, dominancia, boldogság,
kényelem, kreativitás, ünneplés, szórakozás, ifjúság, melegség
SZÜRKE – általánosság, közönyösség, fenntartás,
visszafogottság, unalom
BARNA – föld, természet, lágyság, termékenység,
kényelem, stabilitás
Vegyük sorra, hogy a színeket hol alkalmazzuk, és a vállalkozásodban, hogyan használd őket.
Fehér
A legtöbb oldalnak fehér az alapszíne, ennek két alapvető oka van – egyrészt a
legolvashatóbb a fehér alapon fekete szöveg, főleg ha hosszú szövegről van szó
pl. cikkek A fehér alappal rendelkező oldalon a képek is megfelelő, kiemelő hátteret kapnak.
A fehér minden más színnel működik, egyes színeket kiemel, másokat tompít.
A szabadon hagyott fehér felületeknek ráadásul van egy olyan tulajdonságuk, hogy
odavonzzák a szemet. Ez az un. white space.
Jellemzően fehér oldalak:
hírportálok – index.hu, hvg.hu, origo.hu
márkaoldalak – apple.com
egészségügyi oldalak, orvosok honlapjai
Fekete
A luxusmárkák oldalai jellemzően fekete. Az elegancia, és a drága, minőségi holmik jelképe a fekete háttér. Fekete alapon a fehér ill. a sárgás szöveg
olvasható a legjobban, de fekete alapra csak rövid szövegeket tegyünk – fárasztja
a szemet, rontja a koncentrációt, ellenben gyönyörűen kiemeli a fotókat.
Jellemzően fekete oldalak:
luxusmárkák, sportmárkák
fotósok portfoliói
üzleti oldalak
Arany és ezüst
Ahogy az ékszereket, úgy ezeket a színeket is leginkább kiegészítőként használjuk
gombok, kiemelések, ikonok, ill. háttérelemekként, és főleg a semleges alapokon
tehát fehéren, feketén, és szürkén mutatnak jól.
Piros
A legerősebb szín, kevesen mernek piros weboldalt készíttetni, És valóban nagy merészség kell hozzá, de aki mer, az még nyerhet is.
A piros élettel tölti meg a felületeket, dinamizmust, melegséget sugároz, felhívja a
figyelmet. Erre a színre különösen odafigyelünk, így piros jelzésekkel úgy végigvezethetjük az
oldalon a látogatót, hogy észre sem veszi, hogy már pakolja is a kosarát.
Érvek és ellenérvek:
• a látogató garantáltan emlékezni fog rá, szinte beleég a memóriájába kontra bár az oldalra emlékszik, annak tartalmára nem.
• A vörös szín gyorsan hat az érzékekre, vérnyomás emelkedést, izgalmat okoz, de
kiválthat dühöt is, zavarodottá, zaklatottá tehet.
• A piros elemek az oldalon odavonzzák a tekintetet, kiemelik amit ki akarunk emelni azonban előfordulhat a túl sok piros “kiégeti” azaz fárasztja a szemet.
Jellemzően piros/bordó oldalak:
élelmiszerekkel kapcsolatos honlapok
éttermek, bárok
színházak, zenészek
erotikus oldalak, szexshopok
Narancssárga
A piros és a sárga keveréke, azok tulajdonságait örökölte. Ez a szín pont olyan, mint a gyümölcs, amelyről a nevét kapta. Vidám, napsütötte, egészséges, játékos, élénk. A pirosnál kevésbé durva, de még mindig eléggé figyelemfelkeltő.
A narancsszín nagyon jól működik szürkével, kiegészíti a zöldet vagy a kéket, és a pinkkel is jó párost alkot.
Jellemzően narancssárga oldalak:
webáruházak szeretik alkalmazni kiegészítő színként, elvezeti a felhasználót a kosárig
reklámügynökségek
események, rendezvények
Citromsárga
Szürkével, és feketével erős kontrasztot alkot, ami annyira világít, hogy gyakran használják ezt a kombinációt építőiparban, biztonságtechnikai cégeknél, ill. figyelmeztetésekhez!
Fehérrel pedig olyan fényes, akár a napsugár. Életerős, vidám szín, mégis kevesen szeretik, főleg a világos változatait. Irigységet, féltékenységet, komolytalanságot is sugallhat.
A sárga hat ránk fizikailag is – türelmetlenné tesz. A túl sok sárga nem túl barátságos, ezért érdemes más színekkel tompítani ezt a hatását. Pirossal, naranccsal, barnával meleg, mediterrán, kellemes vizuális környezetet lehet létrehozni, míg a világossárga zölddel, kékkel, természetközeli, friss hatást kelt.
Rózsaszín
A pink árnyalatok a csajoknak és a babáknak lettek leosztva. Lehet halvány,
szűziesen ártatlan, édibédi, cukormázas, érintetlen, éretlen, nőies, csajos, de dögös is,és közben végtelenül elcsépelt.
Azért van néhány cég, amely arculatának is ezt a színcsaládod választotta a Telekom/T-com/T-Mobile Ezt a színt lehet utálni, lehet szeretni, egyet nem lehet – nem odafigyelni rá. Tehát ez a sötét rózsaszín nem csak babás, hanem rendkívül erős márkaépítő hatású.
Hihetetlen jó páros szürke/fekete árnyalatokkal.
Jellemzően rózsaszín oldalak:
nőknek szóló tartalmak
kisbabákkal kapcsolatos tartalmak,
webáruházak, fórumok
női divat, trend blogok
party, rendezvény site-ok
Kék
Az üzleti világ szine.
A kék klasszikus üzleti szín. Ha megfigyeled, rengeteg pénzügyi, informatikai
nagyvállalat valamilyen fáradtkék színnel pozicionálja magát – bizalom, megbízhatóság, biztonság, hatalom, erő, pénz, modern, professzionális, high-tech…
Világosabb árnyalatai, szintén kedveltek a gyerekeknek, gyerekekről szóló oldalak esetén – a tisztaságot, az új életet, a természetességet sugallva – gyógyszertárak, magánklinikák
honlapjain is találkozni a megnyugtató.
Jellemzően kék oldalak:
férfiaknak szóló tartalmak – üzlet, sport
ügyvédek, jogászok
informatikai vállalatok
orvosok, kórházak, egészségmegőrzés
Zöld
Zöld, mint a föld. Vagyis a fű.
Mindenképpen vissza a természetbe. A zöld szín frissességet, újat, harmóniát, békét, természetességet tükröz.
Jellemzően zöld oldalak:
egészség, egészségvédelem, természetgyógyászat
környezetvédelem, megújuló energia
biogazdaság, bioételek mezőgazdaság, agrár
póker, szerencsejáték oldalak – feketével, pirossal kombinálva.
Lila
Keveset használt szín, az emberek többsége nem is nagyon szereti. Titokzatos,
megnevezhetetlen, egészen egyedi, buja légkört teremt egy lila háttér a weboldalon.
Sötétebb árnyalatait a luxuscikkek pl. parfümök között találod, világosabbak
pedig egyéb kozmetikai termékek arculatát adják.
Kreativitás, misztikum, intuíció, vágy, vallás, bölcsesség – mind egy-egy árnyalat a lila palettán.
Jellemzően lila oldalak:
pszichológiával, lélekgyógyászattal foglalkozó oldalak
spirituális, ezoterikus témák
erotikus témák
szépségápolás
szórakozóhelyek, klubok, bárok
Barna
Földszín – termékenység, gondoskodás, melegség, stabilitás, kitartás, egyszerűség, férfiasság. A természetes anyagokkal, tevékenységekkel jól társítható –
pl. fa – fát megmunkáló szakmák, fából készült tárgyakat forgalmazó boltok Kis manufaktúrák, egyedi, kézi készítésű termékek, földműveléssel, mezőgazdasággal zölddel, és kékkel alkalmazva.
Az otthon, melegséget, nyugalmat szimbolizálja kávézók, éttermek, beülős,
beszélgetős klubok esetében.
Jellemzően barna oldalak:
földművelés, agrár témák
kézművesség, fafeldolgozás, mesterek, szakemberek
szállodák, lakberendezés, otthonteremtés
kávézók, bárok, mediterrán, családias éttermek
férfias témákhoz, sportokhoz – horgászat,
vadászat.
Színes oldalak
Vannak az un. full color, vagy colorful webgrafikák, amelyet két területen használnak rendszeresen.
1. a kisgyerekeknek szóló oldalak A kisgyerekek nagyon szeretik a feltűnő,
tiszta színeket – piros, kék, zöld, sárga.
2. reklámcégek, ügynökségek, stúdiók oldalai
A színorgia a sokszínűséget, a kreativitást hivatott ez esetben jelképezni.
Egy nagyon színes oldal gyorsan rögzül, de a tartalma már kevésbé.
Nem feltétlenül kell neked az iparágadra jellemző Színeket választanod.
Sőt, ha eltérő akkor a vállalkozásod stílusa is eltérő lesz és ez lehet pozitív is és negatív is, ha rosszul választod meg az iparágadhoz a színt